Tunnistatko kuvan tarpeen?

Kilpailutin äskettäin taloyhtiömme isännöinnin. Luonnollisesti aloitin googlaamalla tarjonnan. Ensimmäisenä tippui pois ne, jotka olivat maantieteellisesti aivan liian kaukana, seuraavaksi ne, joiden nettisivut olivat aikansa eläneitä. Nopealla silmäilyllä muistiin jäi selkeästi jäsennellyt sivut. Harkintaan jäi toimistot, joiden ilme vaikutti siltä, että toiminta on edes jossain määrin ajanmukaista. 
Harvalla isännöitsijällä oli pääsivun kuvaa lukuunottamatta kuvamateriaalia. Muutamalla oli paljon kuvia; talojen julkisivuja. Toiset kuvittivat toimintaansa muutamalla toonatulla lähikuvalla. Kirjallisesti kaikki vakuuttivat olevansa ammattitaitoisia ja laadukkaita. Hyvä niin, tuskin kukaan ammattitaidotonta isännöitsijää kaipaa. 
Toisaalta, ainakin sillä palvelulupauksella jäisi mieleen! 
Tarjouspyynnöt lähtivät siis pääosin visuaalisen ilmeen perusteella.
Isännöitsijät hukkuvat siis massaansa. Miksi niin? Eikö visuaalisuutta arvosteta? Eikä sen tarvetta tunnisteta? Ehkä suunnittelija on ajatellut grafiikallakin pärjäävän, hyvällä fontilla ja brändiväreillä. Muutama palvelua kuvaava ikoni joukkoon. Vinkkinä – aika monella on tähän tyylin rakennetut, tasaisen siistit sivut. Ei yllätyksiä suuntaan tai toiseen.
Väitän, että ihminen kiinnostaa asiakasta. Kuka minulle vastaa puhelimeen, keneltä pyydän todistuksen, kuka lähetti tarjouksen. Kuvitus vie asiakkaan siihen maailmaan, missä sinä toimit. Oletko erikoistunut arvokiinteistöjen isännöintiin? Onko erikoisalaasi varhaiset elementtikerrostalot? Oletteko erityisen hyviä remonttien projektinhallinnassa? Jos olet, niin antaisitko sen myös näkyä.
Ja soimaamatta isännöintialaa enempää, samat sanat olisin voinut kirjoittaa monesta muustakin toimialasta. Minä tunnistin kuvan tarpeen, tunnistatko sinä?

Kommentit

Suositut tekstit