Vaatimattomuus ei kaunista

Talouselämä kirjoitti viime joulukuussa valokuvan voimasta yritysviestinnässä. Tämä voima tulisi yrityksissä yhä enemmän ottaa huomioon ja hyödyntää.

Yksinkertaisesti: hyvät, positiiviset kuvat luovat yrityksestä positiivisen kuvan.

Etenkin kiireisessä yritysmaailmassa valokuvan merkitys korostuu: henkilökohtaisille tapaamisille jää yhä vähemmän aikaa ja valokuva korvaa fyysisen kontaktin johtajaan tai projektipäällikköön. Valokuvaukseen kannattaa siis panostaa.

Monesti johtajiston kuvaus toteutetaan kokouksen yhteydessä. Hyvä, kaikki saadaan paikalle samaan aikaan. Huono, kaikki saadaan paikalle samaan aikaan. Kireä aikataulu stressaa kuvaajaa, mutta vielä enemmän kuvattavaa. Johtaja saattaa olla kameran edessä vain kerran vuodessa, kun taas kuvaajalle kiire on arkipäivää, valitettavasti.

Vaikka miesvoittoinen johtajisto saattaa meikkausta vieroksua, on siihenkin panostaminen viisautta. Meikkaajan tuolissa istuessa saa muutaman minuutin hengähdystauon ennen kuvausta, ja samalla häivytetään pakkasenpuremat ja liiat kiillot piiloon ihosta. Meikkaaja säästää aikaa myös jälkituotannossa; photoshoppaus jää vähemmälle ja jälkikäsittelyn lasku pienemmäksi.

Kuvaajan kanssa kannattaa neuvotella kuvauspaikasta ja tyylistä. Joihinkin tarpeisiin hyvin ja huolella tehty, yksinkertainen puolipotretti on paikallaan. Joskus on tarve miljöömuotokuvalle. Hyvä kuvaaja käy paikan päällä tarkastamassa sopivat kuvauspaikat ja on aktiivinen ideoija. Parhaimpaan lopputulokseen päästään asiakkaan selkeällä visiolla kuvaajan näkemyksellä avustettuna.

Hyvät yrityskuvat syntyvät aina ryhmätyönä.



Hyvä esimerkki onnistuneesta kuvauksesta on Teknologiateollisuuden puheenjohtajan Jari Paasikiven Prima-lehteen kuvattu henkilökuva. Kiireisen miehen kuvaus onnistuttiin aikatauluttamaan omaan studiooni. Paasikivi oli varannut riittävästi aikaa kuvaukseen ja rauhallinen kuvaustilanne edesauttoi hyvän henkilökuvan tekemiseen.

Vaikka yrityksen kuvaussuunnitteu ei onnistuisikaan optimaalisesti, ei kaikkea ole menetetty. Hyvä kuvaaja osaa ottaa tilanteen haltuun, ja luo mukavan ja vuorovaikutuksellisen tilanteen malliinsa. Hyvä valaisija muuttaa tavallisenkin toimistomiljöön kiinnostavaksi taustaksi henkilölle. Myös pienimuotoisia studioita on tavattu rakentaa paikan päälle yrityskuvauksia varten.

Tärkein ohje kuvattavalle on:
Kuvaajaan kannattaa luottaa;  hyvä, onnistunut otos on myös hänen tavoite.


Kommentit

  1. Onko tiukalla rajauksella, jossa oikean käden sormenpäät on napsaistu poikki, jokin viestinnällinen päämäärä, vai onko kyseessä vain lipsahdus? Samaa tekee mieli kysyä vasemmasta olkapäästä.

    VastaaPoista
  2. Olen samaa mieltä. että valokuvilla on suuri vaikutus yritysviestintään. Sisareni juuri mainitsi, että heidän työpaikallaan oli ollut yrityskuvaus viimeaikoina. Innolla odotan, mikäli pääsen myös näkemään joitain otettuja kuvia, viimeistään sitten nettisivuilta.
    https://www.kuvauspalvelusalopino.fi/yrityskuvaus/

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit