Miten säästät rahaa kuvatuotannossa

Twitterin johdattelemana ajauduin koulutussivulle. Siellä silmiini osui lause "Visuaalinen sisältö sosiaalisessa mediassa on avain onneen." Ah, lämmin tunne läikähti sydämessäni. Kyllä, juuri näin! 

Kaikkihan tietää (sic!), että kuvaa sisältävät artikkelit saavat 94% enemmän klikkauksia kuin kuvattomat. Tai että kuvat muistetaan 55% paremmin kuin teksti. Eipä ihme siis, että kuvia julkaiseviin brändeihin sitoudutaan 44% todennäköisemmin kuin kuvattomiin. No, viimeisin lause on hieman pöhkö, onkohan maailmassa enää yhtäkään brändiä, joka ei julkaisisi kuvia.. 

Tyytyväinen asiakas Marja Kasanen. Kuva viimeisimmästä kuvaussessiosta.


Kuvia siis pitäisi saada, mutta mistä. Kuvapankkeja löytyy jos jonkinlaista; ilmaista, halpaa ja sitä korkeatasoista. Jokaisella meillä on kamerakännykkä, kuvaamaan vaan! Työpajoja ja koulutusta löytyy siihenkin (voit tilata vaikka minulta). 

Mutta jos kuvapankkikuvat eivät ilmennä ihan just eikä melkein sitä teidän omaa brändiä ja johtoryhmästäkin on vaikea saada omalla porukalla tyylikästä kuvaa, niin mitäs sitten. Olisikohan ulkopuolinen kuvaaja paikallaan? 

Hyvät valokuvat ja videot luovat lisäarvoa


Hyvät kuvat ja laadukas video tuovat lisäarvoa. Fiksuimmat onkin sen jo ymmärtänyt. Esimerkkinä vaikkapa asiakkaani, Kollega.fi -verkkolehteä johtava Marja Kasasen sanat: "Kuvat ovat minulle hyvin tärkeitä, sillä ne rakentavat samalla Kollega.fi -verkkolehden imagoa. Edustan päätoimittajana lehteä ja ammattimaiset kuvat kertovat samalla lehden korkeasta tasosta." 

Parhaimmillaan asiakkaan ja kuvaajan yhteistyö ruokkii toisiaan. Kuvaaja jalostaa asiakkaan kuvaidean astetta paremmaksi. Tai ampuu alas turhan korkealentoiset visiot. Kuvaajakin osaa suojella selustaansa huonolta asiakaskokemukselta, kun tilataan aurinkoista piknikkuvaa hiekkarannalta marraskuussa. Yleensä budjetilla, jolla saa yhden käynnin Serenaan. (Kyllä toki pienelläkin budjetilla saa vaikka mitä, mutta siitä enemmän tuonnempana.)

Hyödynnä kuvaajan kokemusta ajan, vaivan ja rahan säästämiseksi


Useamman tuhannen kuvauspäivän kokemusta kannattaa käyttää hyväkseen. Avaa ajatuksesi kuvaajalle ja hän kysyy oikeat kysymykset. Näin yhteistyöllä saadaan aikaa kuvakonsepti, joka on teidän oma, budjettiin sopiva ja realistinen. Toisille se on viikon kuvaussessiot Lapissa, toisille puolen päivän käynti studiossa.

Kollega.fi -lehden kuvauksissa olemme päätyneet studiokuvausratkaisuun. Marja Kasanen on oivaltanut, että käynti studiolla säästää aikaa: "Kuvaustilanteessa Riitalla on selkeät visiot ja työskentely hänen kanssaan on nopeaa ja tehokasta." 
Ja kun säästetään aikaa, säästetään myös rahaa.



Tarvitsetko apua kuvakonseptointiin tai kuvaukseen? Minä voin auttaa

Kommentit

Suositut tekstit