Hyvä kuvasuunnitelma - vahva brändi!

Yritysmaailmassa on tärkeää erottautua omalla, tunnistettavalla ilmeellä. Valokuva auttaa
brändäyksessä ja on oleellinen osa yrityksen visuaalista ilmettä. Helpointa on rakentaa
oma, aikaa kestävä sisäinen kuvapankki. Näin varmistetaan, että kaikki käytettävissä oleva kuvamateriaali on kilpailijoista erottautuvaa ja edustaa yrityksen omaa visuaalista linjaa.

Vahva visuaalinen ilme vahvistaa yrityksen brändiä.

Jos kuvasuunnittelu ei ole tuttua, voi aiheeseen paneutua esimerkiksi Contrastlyn erinomaisen artikkelin kautta. Artikkeli havainnollistaa yrityskuvauksen eri tyyppejä, joista onkin mistä valita!


Henkilökuva voi olla asiallinen, leikkisä, humoristinen, 
positiivinen, informatiivinen .. Tässä kaksi esimerkkiä epämuodollisesta 
miljöömuotokuvasta.


Valokuvan viisi tyyppiä suunnitelun apuna


Jos kuvasuunnitelman rakentaminen on aivan vierasta, kannattaa aloittaa tutustumalla
yleisimpiin yrityskuvan kuvatyyppeihin.

Henkilökuva lienee kaikille tuttu. Yritys on yhtä kuin työntekijänsä, ja henkilökuvilla on
helppo välittää yrityksen arvoja niin asiakkaille kuin potentiaalisille työntekijöillekin.

Ryhmäkuva on henkilökuvan yksi laji, jonka senkin voi toteuttaa neukkarin sijaan vaikkapa
virkistyspäivän yhteydessä golf-kentällä.

Miljöökuva toimii käyntikorttina, etenkin jos toimiala on kuluttaja-asiakkaille suunnattua
kauppaa. Houkutteleva näyteikkuna kannattaa näyttää myös kuvassa!

Tuotekuva on tänä nettikaupan aikana ensiarvoisen tärkeä. Tuote tulee tietenkin esittää
mahdollisimman selkeästi, mutta myös erikoisella, yllättävällä tuotekuvalla on paikkansa esimerkiksi
esitteissä tai verkkosivujen kuvituksessa.

Tapahtumakuva taasen luo yrityksestä helposti lähestyttävän. Jos myyjä on rennosti messuilla,
välittyy sama rentous myös kuvista. Omaa henkilöstöä voi sitouttaa jakamalla kuvagallerian
vaikkapa omasta tiimipäivästä tai pikkujouluohjelmasta.


Messutapahtumat ovat tärkeitä, myös jälkeenpäin. Kuvien avulla voit palata
messutunnelmiin myöhemminkin.


Rakenna hyvä runko, joka kestää

Hyvän rungon kuvasuunnitteluun saat valitsemalla edellä mainituista kuvatyypeistä omalle
yritykselle sopivan kuvapaletin. Kaikki ei käy kaikille, eikä ole tarkoituksenmukaistakaan
tuhlata aikaa ja resursseja kuviin, joille ei ole käyttöä.

Konkreettisen kuvasuunnitelman saa rakennettua helposti yhteistyössä kuva-alan ammattilaisen
kanssa. Ammattilainen osaa myös arvioida tarvittavia resursseja, kun kuvasuunnitelmaa
aletaan toteuttaa.

Hyvä suunnitelma kestää aikaa, ja toimii vuosia eteenpäin ohjenuorana yrityksen visuaaliselle ilmeelle. Kun suunnitelmaa noudattaa kaikissa kuvauksissa, saa kuin huomaamatta kerättyä yhtenäisen, yrityksen brändiä vahvistavan kuvapankin.



Kommentit

  1. Kiitos tästä. Oli todella mielenkiintoinen postaus. Teetkö itse näitä kevytyrittäjänä vai aivan kokopäiväisenä yrittäjänä? Tyttäreni myös rakastaa kuvaamista. Laskutuspalvelua etsii parhaillaan. https://www.uuras.fi/hinnasto/laskutuspalvelu

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit