Tarinoita ja muotoseikkoja – näin yhtenäistät kuvamaailmasi

Valokuvaajilla on ns. kotikenttäetu, kun puhutaan yhtenäisestä kuvamaailmasta: jokainen kuvaaja harjoittelee omaa ilmaisuaan koko uransa ajan, ja muokkaa sitä kunkin asiakkaan tarpeiden kukaan. Kuvasuunnittelu- ja agentuuritoimisto Keksin Naisjohtajat esiin -kampanjan kuvat ovat hyvä esimerkki siitä, miten monen erilaisen kuvaajan kuvat luovat yhtenäisen kuvamaailman. Tässä omaa panostani kampanjaan. 

Edellisessä kirjoituksessa annoin muutamia vinkkejä siihen, miten saat herätettyä mielenkiinnon kuvillasi ja erotut massasta. Loppukaneetissani oli hieno ajatus, että kaikki kuvasi olisivat yhtenäisiä ja edustaisivat sinua, sinun omalla tyylilläsi.

Mitenkäs se oma, erottuva tyyli sitten luodaan? Kuten todettua, katsojaan vetoaa tarinat sankareineen, aitous ja aistittavuus. Siinä siis sisältövinkkejä – hyvin laveita ja yleispäteviä. Ajatuksena on tietenkin, että jalostat oman päivittäisen ympäristösi kuviksi niin, että katsoja löytää kuvistasi tarinat, aidot sankarit tai suorastaan aistii tuotteesi vaikutuksen.



Sisällön lisäksi tarvitset kuvillesi muodon


Angel Adams on lausunut kaikkien kuvaajien tuntemat sanat: you don't take a picture, you make it. Tämä pätee erityisesti silloin, kun luodaan yhtenäistä kuvamaailmaa ja visuaalista ilmettä. 
Kukaan ei kyseenalaista graafisen ohjeistuksen merkitystä, mutta kun puhutaan kuvasta, olkoon sitten valokuva, video tai kuvitus, samankaltainen ohjeistus tuntuu vieraammalta. Onhan kuva asia, joka tehdään joka kerta uudelleen ja uudelleen – toisin kuin vaikkapa logo, kirjepohja tai brändivärit.

Yhtenäinen muoto ei siis synny sattumalta. Se suunnitellaan, luodaan kuvakonsepti, ja tätä suunnitelmaa toteutetaan systemaattisesti.  Kuva muodostuu monista elementeistä: kuvakulmasta, valaisusta, sommitelmasta ja väreistä. Kameratekniikkakin vaikuttaa. Parhaissa kuvissa kaikki elementit ovat kohdallaan. 


Kuvistasi löytyvät samat muodolliset elementit luovat yhtenäisen kuvailmeen


Voit vaikkapa määritellä, että parhaiten yritystäsi ilmentää luonnonvalokuvat "kentältä" joissa henkilö on aina läsnä, kohti katsojaa. Tai ehkä yrityksesi on kuitenkin sellainen, että huolellisesti valaistut ja erittäin pelkistetyt kuvat kertovat siitä kaiken olennaisen. Millaisiin määrittelyihin päädytkin, niistä muodostuu kuvakonseptisi ja matka kohti erottuvaa, tunnistettavaa kuvamaailmaa. 

Tästähän nyt saattaisi saada sellaisen kuvan, että kuvakonsepti on ohjeistus vain palkattua kuvaajaa varten. Tai että kuvakonseptointi tarkoittaisi loppua viestinnän kännykkäkuville ja some-tunnelmoinnille. Ja mitenkäs sitten, onko kaikki meidän kuvat jatkossa kuin yhdestä muotista puristettuja!

Ei, ei ja ei. 

Kuvakonsepti antaa sisällöllisen ja muodollisen selkärangan kuvamaailmallesi, jota jokainen kuvaaja tulkitsee tyylillään – olipa se sitten se palkattu kuvaaja, videoija tai tapahtumassa kuvaava tiedottaja. Moni-ilmeisyys syntyy eri tekijöiden tulkinnoista - jos tätä kaipaat. Yhtenäisen kuvamaailman voi luoda myös kuvapankkikuvista, jos niin haluat. Avainasemassa on kuvakonseptiinkin kuuluva ohjeistus mitä ja millaista kuvaa käytetään missäkin yhteydessä. 

Yhtenäinen ja kiinnostava kuvamaailma vaatii siis kiinnostavaa sisältöä, yhtenäisiä muodollisia elementtejä ja taitavaa kuratointia. 

Onko sinulla kaikki nämä jo hallussa?

****

PS. Instagram on mainio alusta sekä oppia että testata yhtenäisen kuvamaailman rakentamista. Etusivun mosaiikkinäkymä on hyvä stressitesti meille kaikille!

Katso vaikkapa Follow Me To, Letter Folk tai Califia Farms
Ja miten itse pärjään tässä .. päätä sinä!





Kommentit

Suositut tekstit