Luottamuksellisesti sinun - asiaa brändäyksestä


Brändi on mielleyhtymät, mitkä liittyvät yritykseen, tuotteeseen tai palveluun. Henkilöönkin. Brändivalokuvalla on valtava taakka. Muutamalla kuvalla, muutamassa sekunnissa minkä silmä valokuvassa viihtyy, tulisi kertoa yrityksen lupaus.

Yksi kuva ei pysty kertomaan ison yrityksen koko historiaa, missiota saatika päämäärää. Mutta hyvä brändivalokuva pysäyttää, koskettaa, kertoo olennaisen

Brändivalokuva on kiteytys. 

Miten hyvään kiteytykseen, hyvään brändikuvaan, päädytään? Ilman yrityksen omaa, vahvaa näkemystä omasta toiminnastaan ei brändikuvaa rakenneta. Ulkopuolinen toimisto ei voi auttaa, jos sisäinen ääni on hukassa. 

Ulkopuolinen auttaa eristämään yrityksen ainutlaatuisuuden. Tähän ei päästä ilman yhteistyötä. Valokuvaajalle herkullisinta on tiivis suunnitteluyhteistyö asiakkaan ja visuaalisen suunnittelijan tai taiteellisen johtajan kanssa. 

Alussa on sana.

Brändivalokuva pohjaa usein tekstiin, paperille kirjoitetuihin arvoihin ja päämääriin. Nämä kiteytetään sloganiin. Brändivalokuvalla kuvitetaan moniulotteisia sloganeita: "Vastuullisen rakentamisen edelläkävijä" Skaala, "Connecting people" Nokia, "Vahvat kannukset asumiseen" Kannuksen kaupunki. 
Joskus slogan toimii kuvittamisen apuna, eikä sitä ole edes tarkoitus julkistaa.

Sanan muuttaminen valokuvaksi on visuaalista tarinankerrontaa. Tiivistämistä ja karsintaa, vihjeiden sijoittelua, mielikuvien luomista, tunteiden herättämistä. Tekstin ja kuvan yksi yhteen sovittaminen syö voiman kummaltakin. 

Hyvä brändikuva toimii monen sloganin kanssa. Se ei ole liian kertova tai osoitteleva. Sen pitää yleensä myös taipua moneen; mainokseen, esitteeseen, tiedotteeseen. Siksi onkin tärkeää määritellä tarkkaan kuvan tarpeet ja suunnitella ja kuvata eri tarpeisiin soveltuvat kuvat. 

Suunnittelua, suunnittelua, suunittelua. 

Erityisesti brändikuvauksessa suunnittelun osuutta ei voi korostaa liikaa. Kuvakäsikirjoitus on oltava. Se toimii muistiinpanoina visuaalisen suunnittelijan ja valokuvaajan yhteistyölle. Parhaimmillaan siihen viitataan, mutta ei noudateta orjallisesti. Luovuudelle ja improvisoinnille on jätettävä myös tilaa.

Esimerkkiprojektini on rakennusyhtiö SRV:n ja viestintätoimisto Milttonin kanssa yhteistyössä toteutettu brändikuvaus. Projekti oli kuin valokuvaajan unelma, jossa ennakkosuunnittelu tehtiin tarkoin ja hyvässä yhteistyössä. Yhteistyö ja luottamus kuvaajan ja suunnittelijan kesken sekä suunnittelussa että erityisesti kuvauksissa takasi onnistuneen lopputuloksen. 

Myös asiakkaan luottamus on avaintekijä luovassa työssä; valokuvaaja ja suunnittelija ovat visuaalisia ammattilaisia, joiden asiantuntemus sillä saralla on suurempi kuin asiakkaan. Kun asiakas uskaltaa heittäytyä tämän asiantuntemuksen varaan, hän antaa näille ammattilaisille mahdollisuuden työskennellä kaikilla taidoillaan asiakkaan hyväksi. 

Luottamuksella luodaan suuria kuvia.


Rakennusyhtiö SRV:n brändikuvissa liikutaan mukavuusalueella. Katsoja on kokija, joskus myös tekijä, joka liikkuu kuvan henkilöiden mukana SRV:n moninaisessa maailmassa. 






Kommentit

Suositut tekstit